Handleiding voor de Spelleider
Als spelleider ben je verantwoordelijk voor: het prepareren van de speelruimte, de juiste mix van karakterkaarten, de uitleg van het spel, beatwoordeing van eventuele vragen en saansluiten het leiden van het spel
Elke spelleider heeft zijnof haar eigen stijl. Sommige beïnvloeden door hun stijl duidelijk de sfeeer vna het spel, anderen houden zich meer stil en laten de spelers hun eigen verhaal vertellen. Er is geen juiste of verkeerde manier om het spel te leiden en de speler zullen ongetwijfeld aangeven of en hoeveel invloed zij van 'buiten' wensen.
Gebruik van het notitieblok voor de spelleider
Het notitieblok helpt om het overzicht te houden over de karakters en de spciale omstandigheden die voortkomen uit de gebruikte karakterkaarten en varianten. Noteer bij de voorbereidign van het spel de gebruikte karakterkaaren in de linker kolom. Omcirkel de rondjes van de karakters die elke nacht opgeroepen moeten worden. Noteer tijdens de eerste nacht de naam van de speler die bheoort bij een karakter. Als je geen naambordjses ebruike en niet helemaal zeker kan zijn over de namen van de spelers, gebruik dan kenmerken zoals 'een gestreepte trui' zodat je zeker weet dat je de juiste persoon bij het juiste karakter beschrijft. Gebruik de andere kolommen om de namen van de slachtoffers op te schrijven (dit helpt vooral om het overzicht te bewaren bij het spelen met veel verschillende karakters) of om namen van sekteleden of andere bijzondere gebeurtenissen te noteren.
Op de schouder kloppen
Soms moet de spelleider spelers op de schouder kloppen, om ze te wijzen op verandereingen. Als algemene regel moet de spelleider spelers meedelen dat zij de ogen dienen te openen wanneer op de schouder geklopt wordt. Klop de spelers op de schouder bij het oproepen van verschillende zaken, zoals het doorgeven van een amulet, doorgeven aan de de leerling-ziener dat de ziener dood is, doorgeven dat een speler de nieuwe sekteleider is, etc.
Het uitleggen van 'Weerwolven & Waaghalzen' aan nieuwe spelers
Nadat alle spelers zijn gaan zitten, legt de spelleider de regels van 'Weerwolven & Waaghalzen' uit. De uitleg moet de volgende punten bevatten:
- De bedreiging van het dorp door de Weerwolven
- De voorwarden om te winnen voor beide teams
- Het spelverloop van dag en nacht
- De regels voor de nacht
- De regels om te lynchen
- De karakters in het huidige spel
- 'Dode' spelers moeten stil zijn/het spel verlaten.
Vervolgens moet de spelleider de tijd nemen om vragen te beantwoorden.
Immers, tijdens het spel mogen de spelers geen vragen stellen aangezien hier het karakter van de speler bekend door kan worden.
Het spel in beweging houden
Het eerste spel met veel nieuwe spelers zal meer tijd in beslag nemen dan volgende spellen met meer ervaren spelers. Tegelijkertijd moet de spelleider erop letten dat het spel in beweging blijft en als de discussie stil valt de spelers anmoedigen te nomineren. Let er wel op, tijdens het spel nooit informatie te geven of een mening te uiten die de identitiet van spelers kan onthullen.
Sommige groepen kunnen erg stil zijn of een nominiatie uitstellen. Op deze eerste dag is immers nog wenig informatie beschikbaar. Als spelleider moet je in dat geval spelers aanmoedigen om een spler te nominiser om te lynchen aangezien het 'al bijna donker wordt'. Als de spelleider eneke keren heeft aangedrongen maar dit heeft niet tot een nominatie geleid, laat de spelleider de nacht beginnen zonder dat er iemand gelyncht is. Een goede spelleider waarschuwt één keer duidelijk en laat vervolgens na enekele minuten het dorp in slaap vallen indien er nog geen nominamtie en stemming heeft plaatsgevonden.
Hoewel het goed is om tempo in het spl te houden, is een deel van de lol van 'Weerwolven & Waaghalzen' ook de discussie tussen de spelers. Indien de groep midden in een pittige dischussie zit, dan breek je deze niet af hoewel de dag mogelijkerwijs dan wat langer is dan normaal.
Gedrag van de spelleider tijdens de nacht
Bij het oproepen van de karakters dient de spelleider rond te lopen, regelmatig de richting te veranderen en inet gericht naar iemad te spreken. Neem tussen je verzoeken verschillende tussenpozen, zodat spelers niets kunnen afleiden uit de hoeveelheid tijd die de spelleider neemt voor een bepaalde acttie
Gebruik van persoonlijke voornaamworden
Als de spelleider 's nachts karakters oproep, moet hij bij het noemen van de namen van de karakters persoonlijk voornaamworden als hij en zij of hem en haar vermijden. Hoewel dat een natuurlijk onderdeel van onze taal is, kan het ongewild informatie prijsgeven aan de splers. Dit is oneerlijk. Vooral tegen het einde van het spel is dit belangrijk, bijvoorbeeld wanneer er nog maar één weerwolf in het spel is. De spelleider moet dan waakzijn zijn
Het maken van fouten door de spelleider
Ook een spelleider kan fouten maken. Vanwege de geheime karakters kunnen de spelers de spelleider meestal niet op zijn fouten wijzen (bijvoorbeeld als de spelleider per ongelijk een andere speler laat doodgaan dan de weerwolven hebben aangegeven) In de meeste gevallen is het het beste om een fout bekend te maken indien de fout nog te corrigeren is en het geen negatieve uitwerking op het spel heeft. Indien het te laat is en de fout heeft een voordeel voor éé'van beide teams, dan moet de spelleider proberen om de machtsverhouding van voor de fout weer te herstellen.
Als de spelleider gedurende de nacht een fout maakt, zoals het vergen van het oproepen van een karakter, laat de splers dan direct weer inslapen en herstel de fout.